Maja Barełkowska
Aktorka jest absolwentką krakowskiej PWST. W 1984 r. debiutowała w spektaklu „Terapia grupowa tylko dla Panów wstęp osobom płci żeńskiej surowo wzbroniony” wg Sławomira Mrożka, w reż. Jerzego Jarockiego na scenie Teatru Starego im. H. Modrzejewskiej w Krakowie. W 1985 r. za rolę Maszy w spektaklu „Trzy siostry” Antoniego Czechowa otrzymała nagroda za najlepszą rolę kobiecą przyznaną przez Międzynarodowe Forum Młodej Krytyki na Przeglądzie Szkół Teatralnych w Łodzi.
Występowała na deskach Teatru Polskiego im. A. Szyfmana w Warszawie, Teatru im. Stefana Jaracza, Teatru STU (współpraca ta trwa do dziś: „Hamlet”, „Biesy”), Teatru Ludowego w Krakowie, współpracując z takimi reżyserami jak: Waldemar Śmigasiewicz, Mikołaj Grabowski, Krzysztof Jasiński, Łukasz Kos, Włodzimierz Nurkowski.
Autorka scenariuszy i odtwórczyni wielu spektakli poetyckich opartych na poezji Anny Świrszczyńskiej, Czesława Miłosza, C.K. Norwida, K.I.Gałczyńskiego, Karola Wojtyły czy Księdze Hioba. Wraz z partnerującymi jej Piotrem Cyrwusem czy Wiesławem Komasą prezentowała te spektakle w wielu miejscach w kraju i za granicą.
W filmie zadebiutowała u Krzysztofa Kieślowskiego główną rolą Majki w „Dekalogu VII”. Pracowała z takimi reżyserami jak: Marcin Wrona, Kazimierz Kutz, Jerzy Stuhr. Szerszej publiczności znana z seriali „Klan”, „Majka”, „Na Wspólnej”, „Stulecie winnych”, „Barwy szczęścia” czy z duńskiego serial „DNA”.
Zajmuje się też reżyserią. Otrzymała nagrodę za reżyserię spektaklu opartego na poezji Haliny Poświatowskiej na Konfrontacjach Zespołów Teatralnych Małych Form w Horyńcu (1996). Autorka scenariusza i reżyserka filmu poetyckiego „Wędrówka” w TVP (1992) oraz cyklu programów edukacyjnych „Dobrze być..”. Reżyser inscenizowanego czytania „Na jedną kartę” Henryka Sienkiewicza (2017) oraz Biblii (2017) w warszawskim Teatrze Polskim. Autorka kilkudziesięciu programów poetyckich zrealizowanych w Polskim Radiu w cyklu „Wszystko jest poezją”.
Powrót